سایت خبری آموزشی میکروب ها

به دنیای بزرگ و پرهیجان میکروب ها خوش آمدید

نقش پروبیوتیک ها در سلامت پوست

نقش میکروبیوم پوست در زیبایی چیست؟

جلب توجه محققان به نقش میکروبیوم صورت در زیبایی و شادابی پوست

با رشد چشمگیر علاقمندان زیبایی در سالهای اخیر، طبیعی است که برخی از روندها در بازار محبوب شوند و از شهرت بیشتری نسبت به دیگران برخوردار شوند. اکنون، نوبت قرار گیری میکروبیوم در کانون توجهات است. هدف این مطالعات تقویت سلامت پوست با نگاهی به زیست شناسی است.

تاثبر میکروبیوم در زیبایی

“میکروبیوم” معمولاً با میکروبیوتای روده شناخته می شود.

مجموعه ای از میکروارگانیسم ها که در روده زندگی می کنند و عملکردهای زیادی دارند، از تقویت ایمنی در برابر تکثیر عوامل مضر گرفته تا جذب و تولید مواد مغذی و ویتامین ها. با این حال، روده تنها بخشی در بدن نیست که میکروبیوتا دارد. مناطق بی شماری از بدن (از جمله دهان و پوست) این مجموعه از میکروارگانیسم های مفید را دارند.

به گفته محققین، پوست دارای یک اکوسیستم کوچک از باکتری ها است که عملکردهای بسیاری مانند کنترل کلنیزه شدن ارگانیسم های بیماری زا، تعدیل پاسخ ایمنی و کمک به حفظ سد محافظ پوست را دارد. بنابراین، میکروبیوتای پوست بخشی جدایی ناپذیر از سلامت پوست است، به ویژه نقش مهمی در مبارزه با ظهور شرایطی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس و آکنه دارد.

حمام گرم و آسیب به میکروبیوم!

نقش میکروبیوم به جهت مراقبت از پوست و حفظ زیبایی در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. دکتر کلودیا مارچال متخصص پوست بیان داشته:

مراقبت از میکروبیوتای پوست در حال حاضر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا به دلیل سبک زندگی مدرن ما با حمام گرم و رژیم های غذایی نامتعادل، این اکوسیستم ظریف تحت حملات مداوم قرار می گیرد و تعادل آن مختل می شود.

این امر می تواند باعث ایجاد پوستی ملتهب و خشک شود و تکثیر باکتری های بیماری زا را که می توانند باعث بیماری های پوستی شوند افزایش دهد.

ایزابل پیاتی، مشاور زیبایی و مشاور کمیته فنی نوآوری در بونا ویتا اینطور می‌گوید:

یکی از بهترین راه های مراقبت از میکروبیوم پوست استفاده از مواد آرایشی فرموله شده با پروبیوتیک در برنامه روزانه مراقبت از پوست است.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که اگر به مقدار کافی تجویز شوند، می توانند با به تعادل رساندن میکروبیوتای پوست و تقویت سد محافظتی پوست باعث بهبود ترمیم بافت، کاهش حساسیت، کنترل آکنه و درماتیت، دفع رادیکال های آزاد و جلوگیری از پیری زودرس شوند.

علاوه بر استفاده از محصولات دارای پروبیوتیک، انجام برخی اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آسیب دیدن میکروبیوتای پوستی مهم است. در اینجا مواردی وجود دارد که باید بخاطر بسپارید:

  • مراقب استفاده بیش از حد از صابون ها باشید. “تمیز کردن بیش از حد پوست، بدون جایگزینی رطوبت، می تواند باعث خشکی شود. علاوه بر این، پوست ما دارای جمعیتی از باکتری های خوبی است که از ما در برابر بیماری ها و سایر مشکلات، مانند خشکی و حساسیت پوست محافظت می کند. دکتر دانیل کاسیانو ، متخصص پوست می گوید: “وجود این میکروارگانیسم ها PH پوست را متعادل نگه می دارد. اما استفاده از صابون ها و مواد آرایشی این باکتری ها را بیش از حد کاهش می دهد و می تواند پوست را بدون محافظ و در معرض بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک و آکنه قرار دهد. پیشنهاد می شود از محصولاتی استفاده کنید که پوست را خشک نکرده و از مصرف پاک کننده های حاوی الکل اجتناب کنید.
  • روی یک رژیم غذایی متعادل سرمایه گذاری کنید. علاوه بر کمک به سلامت پوست و حفظ میکروبیوم پوستی، یک رژیم غذایی سالم به تعادل میکروبیوتای روده نیز کمک می کند.
  • مصرف خوراکی های حاوی پروبیوتیک ها را افزایش دهید. آنها را می توان در غذاهای تخمیر شده، مانند شیر، کفیر، ترشی و برخی پنیرها و ماست ها یافت. دکتر مارسلا گارسز توصیه می کند: “همچنین از پریبیوتیک ها، که در غذاهایی مانند جو دوسر، سیر، پیاز، توت و موز موجود است استفاده کنید چرا که رشد پروبیوتیک ها یا باکتری های مفید را تقویت می کنند.
  • از غذاهای شیرین ، سرخ شده و فرآوری شده فوق العاده غنی از نمک، شکر تصفیه شده و چربی های اشباع شده و ترانس پرهیز کنید، زیرا آنها باعث ازدیاد باکتری های مضر و التهاب و کاهش ایمنی می شوند.

همچنین می توانید درباره 13 غذایی که جهت حفظ سلامت پوست نباید بخورید مطالعه کنید