سایت خبری آموزشی میکروب ها

به دنیای بزرگ و پرهیجان میکروب ها خوش آمدید

پست بیوتیک ها

پست بیوتیک چیست؟

پری بیوتیک‌ها، پروبیوتیک‌ها و پست بیوتیک‌ها همه با هم برای سلامت روده کار می کنند.

در طی چند سال گذشته، در مورد پروبیوتیک ها یا همان باکتری های خوب که در روده قرار دارند، گفت و گوی بسیاری صورت گرفته است. اعتقاد بر این است که آنها طیف وسیعی از مزایا را برای سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم و… در پی دارند.

چندی نگذشته بود که بحث درمورد پروبیوتیک ها شروع شروع شده یود که پری بیوتیک ها به یک موضوع جدید تبدیل شدند.

امیلی واندنبرگ، متخصص تغذیه دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید:

پری بیوتیک ها اغلب فیبرهای محلول و نشاسته های مقاوم هستند که پروبیوتیک های روده به عنوان غذا از آنها استفاده می کنند.

و اخیراً اصطلاح پست بیوتیک در مجلات تغذیه ای و رسانه های بهداشتی شروع به گردش نموده است. واندنبرگ توضیح می دهد اینها “ترکیباتی هستند که توسط میکروب های روده تولید می شوند و به طور بالقوه منفعت می بخشند.”

واندنبرگ می گوید:

پست بیوتیک ها اسیدهای چرب زنجیره کوتاه نیز نامیده می شوند و محصولات جانبی هستند. که در طی تخمیر توسط میکروب ها تولید می شوند و می توانند در غذاهای تخمیر شده یافت شوند. هنگامی که میکروب های روده از پری بیوتیک تغذیه می کنند نیز فرآیند مشابهی در بدن ما اتفاق می افتد. این محصولات جانبی متابولیسم میکروب ها شامل اسیدهای چرب زنجیره کوتاه، اجزای سلول و پپتیدها هستند. و می توانند تأثیر مفیدی بر سلامت روده ما داشته باشند.

پست بیوتیک ها و چگونگی اثرشان

دکتر رابرت لریگو متخصص گوارش خاطرنشان می کند که تحقیقات در مورد پست بیوتیک ها تازه آغاز شده است. اما گرچه این یک زمینه کاملاً جدید برای مطالعه است، اما اعتقاد بر این است که پست بیوتیک ها می توانند به روشهای مختلفی از سلامتی پشتیبانی کنند. از جمله:

  • کاهش التهاب
  • ارتقا تحرک، یا حرکت راحت تر مواد دفعی از طریق دستگاه گوارش
  • افزایش متابولیسم بدن
  • افزایش جذب کلسیم
  • بهبود سیستم ایمنی بدن شما
  • جلوگیری از مشکلات مزمن سلامتی مانند دیابت نوع دو
پست بیوتیک ها و چگونگی تاثیرشان

برخی تحقیقات نشان داده است كه:

میكروبیوم روده همچنین انتقال دهنده های عصبی را تولید می كند كه در سلامت روان از جمله دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین نقش دارند.

به خصوص یک پست بیوتیک، به نام بوتیرات، دارای خواص مهم درمانی روده است. در حقیقت این ماده برای سلولهای پوشاننده روده بزرگ نقش ماده غذایی را دارد. تحقیقات نشان می دهد که بوتیرات باعث کاهش التهاب در روده می شود. از آسیب به سلول های روده جلوگیری می کند. باعث تحرک سالم روده می شود. متابولیسم را بهبود می بخشد. عملکرد مغز را بهبود می بخشد و حتی از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

از جمله مواد پست بیوتیک قابل توجه می توان به استات و پروپیونات اشاره کرد. همراه با بوتیرات این سه پست بیوتیک حدود 95٪ اسیدهای چرب کوتاه زنجیره را در بدن تشکیل می دهند.

پستی بیوتیک ها هدف نهایی مصرف پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها هستند. دانشمندان می گویند: مهمترین شاخص سلامت میکروبیوم روده وجود پست بیوتیک ها می باشد. با استفاده از یک آزمایش جامع مدفوع می توانید میزان پست بیوتیک خود را اندازه بگیرید.

نداشتن سطح بالایی از پست بیوتیک به معنای وجود برخی مشکلات بهداشتی می باشد. بیماران با پست بیوتیک کم اغلب در وزن و متابولیسم خود مشکل دارند.

نحوه دریافت کافی پست بیوتیک ها

لریگو می گوید مصرف غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی یا کفیر یا مکمل های پست بیوتیکی به طور مستقیم به شما کمک می کند مزایای آنها را دریافت کنید.

میزان مصرف فیبر خود را افزایش دهید

اولین مورد افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی است. “این امر توسط مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، مغزها و دانه ها میسر میگردد.

غذاهای تخمیر شده بیشتر بخورید

واندنبرگ خاطرنشان می کند که شما همچنین می توانید از خوردن انواع غذاهای تخمیر شده مانند کلم ترش، کیمچی و کفیر، پست بیوتیک دریافت کنید. اینها همراه با ماست، کامبوچا، تمپه و میسو، غذاهای تخمیر شده ای هستند که می توانند مواد خوبی برای رژیم شما باشند.

ترشیجات حاوی مقادیر فراوان پریبیوتیک و پروبیوتیک ها می باشند

نظر نویسنده سایت میکروب ها

همانطور که مشاهده میکنید غذاهای سنتی و تخمیری علاوه بر تامین پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها عاملی جهت افزایش پست بیوتیک ها نیز می باشند. و به همین دلیل است که بنده شخصا زیاد توصیه به مصرف مکمل های خالی پروبیوتیک که در داروخانه ها موجودند نمیکنم.

البته لازم به ذکر است که شرکت های داروسازی به مرور سعی بر افزایش کارایی این مکمل ها دارند و با افزودن پریبیوتیک ها به این کپسول ها گامی مثبت در این راستا برداشته اند. اما از نظرها پنهان نیست که خداوند منان قبل از ما انسان ها جوانب مختلف این امر را مد نظر قرار داده اند. و به مرور فواید بیشتری از این غذاها یافت شده و آنها را نسبت به این مکمل ها ارجح می کند.

از دیگر دلایل توصیه اینجانب به غذاهای سنتی هر منطقه این امر است که این غذاها طی سالیان متمادی در بین اهالی رایج بوده و با اکوسیستم آن منطقه سازگار تر می باشد. و احتمال بروز عوارض جانبی در آنها بسیار کم می باشد.

درباره پروبیوتیک ها بیشتر بخوانید