سایت خبری آموزشی میکروب ها

به دنیای بزرگ و پرهیجان میکروب ها خوش آمدید

سلامت پوست

13 ماده غذایی که باعث آسیب به سلامت پوست شما می شوند

سلامت پوست برایتان مهم است؟ طبق گفته متخصصان پوست، این 13 ماده غذایی باعث بدتر شدن وضعیت پوست شما می شوند.

مهم نیست که چقدر خوب صورت خود را در شب بشویید یا چند محصول برای حفاظت از پوست خود استفاده کنید، هیچ چیز قدرت تأثیرگذاری در ظاهر پوست شما را ندارد.

گرچه غذاهای مملو از کلاژن و آنتی اکسیدان ها باعث می شوند پوست شما جوانتر به نظر برسد، اما اگر می خواهید چین و چروک ، لکه های پوستی ، آکنه و سایر موارد پوستی را از بین ببرید، غذاهایی را نیز باید از منوی خود حذف کنید.

از این رو، چندین متخصص پوست نظرات خود را پیرامون غذاهایی که باعث ایجاد یا تشدید مسائل پوستی می شوند ، نام برده اند. دکتر میشل گرین، متخصص پوست و زیبایی توضیح می دهد:

“عوامل زیادی در ایجاد چین و چروک، آکنه، خشکی و تغییرات کلی در بافت پوست ما نقش دارند. برخی از این عوامل شامل رژیم غذایی، لبنیات، قندها، شکلات ها، فست فودها و الکل است.”

تحقیقات و سلامت پوست

اگرچه هنوز تحقیقات در این زمینه در حال انجام است، اما مطالعات زیادی ارتباط بین آکنه و برخی غذاها را ثابت کرده است. گرین اضافه می کند: “ارتباط رژیم غذایی و آکنه بحث برانگیز بوده است، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در ایجاد آکنه داشته باشد. افراد مبتلا به آکنه تمایل دارند کربوهیدرات های تصفیه شده بیشتری را نسبت به افرادی که آکنه کم دارند یا ندارند ، مصرف کنند.”

وی افزود: غذاهای غنی از کربوهیدرات های تصفیه شده شامل نان، بیسکوییت، غلات، ماکارونی (همگی با آرد سفید تهیه می شوند)، برنج سفید، رشته، نوشابه، نوشیدنی های شیرین ، شکر، عسل و…می باشد.

به همین ترتیب، ما می دانیم که مصرف الکل می تواند باعث کمبود آب در پوست شود (باعث می شود پوست خشک شود) و مصرف بیش از حد قند باعث چین و چروک می شود.

1. گوشت چرب

گرین توضیح می دهد: هنگام کار بر روی رژیم غذایی، مهم است که مطمئن شوید بهترین مواد غذایی را برای سلامت پوست خود دریافت می کنید. وقتی صحبت از گوشت می شود، مقدار زیادی چربی اشباع وجود دارد. برش های چرب گوشت که دارای چربی اشباع زیادی هستند، با غلظت بالای فاکتور رشد انسولین در ارتباط هستند. فاکتور رشد انسولین تولید هورمون های جنسی را تحریک می کند که می توانند تولید آکنه را افزایش دهند. اگر گوشت بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی شما است، گرین پیشنهاد می کند برش های بدون چربی و مقدار کمی چربی را انتخاب کنید. وی توصیه می کند:

“گوشت بهتر است که گوشت چرخکرده ی فاقد چربی باشد. “سینه بوقلمون و سینه مرغ از دیگر گزینه های بدون چربی است.”

2. بیکن، هات داگ و پپرونی

دکتر هوارد سوبل، بنیانگذار Sobel Skin و متخصص پوست و جراح در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک می گوید:

“این گوشت ها سرشار از نیترات هستند و باید از آنها اجتناب شود. زیرا نیترات ها می توانند با ایجاد التهاب و چین و چروک به پوست آسیب برسانند. “گوشت های فرآوری شده همچنین می توانند حاوی مقادیر زیادی سدیم باشند که می تواند پوست شما را خشک کرده و تولید کلاژن را ضعیف کند.”

3. غذاهای با شاخص گلیسمی بالا

به گفته دکتر جوشوا زایکنر، متخصص پوست شهر نیویورک، غذاهای پر قند مانند نان سفید، ماکارونی سفید و سیب زمینی می توانند پوست شما را خراب کنند.

وی می گوید: غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند نه تنها باعث آکنه می شوند، بلکه ممکن است با پیری زودرس نیز همراه باشند.

“سطح بالای قند خون (که می تواند توسط غذاهای با شاخص گلیسمی بالا ایجاد شود) منجر به فرآیندی به نام گلیساسیون می شود، جایی که مولکول های قند به کلاژن موجود در پوست متصل می شوند. این باعث سفت شدن کلاژن می شود، بنابراین منجر به چین و چروک پوست می شود. “

4. شیرین کننده های مصنوعی

همانطور که دکتر هادلی کینگ، متخصص پوست ساکن شهر نیویورک توضیح داد، حتی غذاهایی که به طور مصنوعی شیرین شده اند، مانند نوشابه، سس ماکارونی و آب میوه ها می توانند برای سلامت پوست شما مشکل ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: “شیرین کننده های مصنوعی می توانند همانند قند بر روی هورمون های ما تأثیر بگذارند. بنابراین ممکن است در آکنه نیز نقش داشته باشند.” “همچنین، مولکول های قند اضافی از طریق فرایندی به نام گلیکاسیون به کلاژن و الاستین پیوند می خورند. در نتیجه باعث ایجاد AGEs یا محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون می شوند. این فرآیند در نهایت باعث می شود که فیبرهای کلاژن و الاستین قدرت و انعطاف پذیری خود را از دست بدهند. و به پیری پوست کمک کنند. نشان داده شده است که این پروتئینهای متقاطع معروف به AGEs با از بین رفتن خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست ارتباط مستقیم دارند. “

5. شیر و لبنیات

طبق مطالعات محققان که روی نوجوانان و مصرف شیر انجام شده است، نشان داده شده که بین شیر و آکنه ارتباطی برقرار است. شیر گاو سطح انسولین را افزایش می دهد و حتی برخی از مارک های تجاری هورمون رشد دارند.

انسولین بالا باعث افزایش سطح کورتیزول در گردش خون می شود. که به غدد چربی ما متصل می شود و تولید سبوم را افزایش می دهد. در واقع شیر عامل مستقیم آکنه نمی‌باشد اما ممکن است زمینه ژنتیکی آکنه را فراهم کند.

6. پروتئین وی (پروتئین آب پنیر)

علاوه بر اینکه پروتئین وی در شیر لبنی یافت می شود، همچنین می تواند در غذاهای دیگر مانند شیک یا اسموتی یافت شود.

دکتر هارت، متخصص پوست می گوید: “پروتئین وی مصرف شده توسط بدنسازان نیز می تواند جوش های بیشتری را به ارمغان آورد.”

همانطور که در بالا توضیح داده شد، پروتئین وی می تواند باعث آکنه شود زیرا باعث افزایش تولید هورمونی به نام فاکتور رشد انسولین یا IGF-1 می شود. انسولین نیز به نوبه خود، تولید سبوم را که با ایجاد آکنه همراه است، افزایش می دهد.

هارت می افزاید: “یک جایگزین عالی برای پروتئین وی معمولی، پودر پروتئین گیاهی می‌باشد.” بهتر است پودرهای پروتئین گیاهی را نیز برای نیازهای عضله سازی خود امتحان کنید.

7. الکل

گرین خاطرنشان می کند: “الکل توانایی سرعت بخشیدن به روند پیری و ایجاد تغییراتی در بافت پوست را به خصوص در بانوان دارد. به این دلیل که الکل به عنوان ادرار آور عمل می کند و مایعات را از بدن خارج می کند.”

“مایعات کم می تواند منجر به کم آبی بدن شود و رطوبت پوست را از بین ببرد و در نتیجه باعث خشکی آن می گردد. این باعث می شود خطوط ظریف و چین و چروک ها بارزتر شوند.”

8. فست فود

گرین می گوید:

“آکنه به شدت با رژیم غذایی به سبک غربی و غنی از کالری، چربی و کربوهیدرات های تصفیه شده مرتبط است.”

وی افزود:

غذاهای فست فود مانند برگر، ناگت، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه های گازدار اصلی ترین وعده های اصلی یک رژیم غذایی غربی هستند و ممکن است خطر آکنه را افزایش دهند.

9. چیپس

اگر می خواهید پوست شما هر چه جوانتر به نظر برسد، همانند فست فود، از مصرف این غذاهای سرخ شده خودداری کنید.

سوبل توضیح می دهد:

“این غذاها در روغن هایی که باعث التهاب در سراسر بدن، از جمله پوست می شوند، سرخ می شوند.” “آنها همچنین پر از کربوهیدرات تصفیه شده هستند، که باعث التهاب می شود و منجر به چین و چروک و پوستی زودرس می‌گردد.”

10. غذاهای تند

همانطور که مشخص شد، غذاهایی که کمی به تندی می زنند می توانند کارهایی فراتر از قرمز شدن صورت شما انجام دهند.

مدفس خاطرنشان می کند: “غذاهای پرادویه مانند سالسا، سس تند و فلفل چیلی باعث ایجاد روزاسه می شود، این روند التهابی دیگری است.”

“آبشار التهابی باعث گشاد شدن رگهای خونی، افزایش تولید سبوم و حساسیت پوستی می شود. روزاسه طیف برافروختگی و آسیب های پوستی از جمله به بینی را اداره می کند.”

11. شکلات

گرین توضیح می دهد:

“همچنین مشخص شده است که شکلات احتمال شعله ور شدن آکنه و آسیب به سلامت پوست را افزایش می دهد.”

“بدن شما این کربوهیدراتها را مانند قند متابولیزه می کند، به این معنی که با آسیب رساندن به کلاژن موجود در پوست باعث ایجاد چین و چروک نیز می شود.

رژیم غذایی حاوی چربی و قندهای تصفیه شده، مانند آنچه در آب نبات و شکلات یافت می شود، می تواند تولید سبوم را افزایش دهد و پاسخهای التهابی را در بدن تحریک کند، شناخته شده است که هر دو احتمال پیری را افزایش می دهد. “

12. نوشابه های گاز دار

سوبل می گوید:

“این نوشیدنی شیرین می تواند به کلاژن شما آسیب برساند و منجر به افتادگی پوست شود.” “نوشابه همچنین حاوی فسفات است. و وقتی سطح فسفات افزایش می یابد، پوست را نازک می کند و باعث پیری زودرس می شود. یعنی چین و چروک.”

13. شیرینی جات

شیرینی ها هرچقدر که خوشمزه باشند، غالباً دارای چربی ترانس هستند. شیرینی می تواند بر روی سلامت پوست شما تأثیر منفی بگذارد. گرین خاطرنشان می کند:

از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید، آنها می توانند کلسترول” بد “شما را افزایش داده و کلسترول” خوب “را کاهش دهند، که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

وی افزود:

داشتن بیش از حد قند و کربوهیدرات های فرآوری شده (مانند نان) می تواند منجر به آسیب در کلاژن پوست شود. کلاژن پوست را به خوبی نگه می دارد و در برابر چین و چروک مقاومت می کند.

شیرینی ها و عوارضشان برای پوست

وی می افزاید:

پیراشکی ها و شیرینی ها به نظر خوشمزه می آیند. با این حال، آنها حاوی شکر هستند که ممکن است با ایجاد چین و چروک مرتبط باشد. وقتی قند زیادی می خورید، پوست شما تنها چیزی نیست که در معرض خطر باشد.

همچنین درباره پروبیوتیک ها بیشتر بدانید